Eyeopener bij hoofdpijn

eyeopener bij hoofdpijn corry oomen

In 2013 schreef Corry Oomen een oefenboek met de titel Eyeopener bij hoofdpijn: ISBN nummer 9789491897030

Oogbewegingen

Deze techniek met oogbewegingen werkt preventief bij migraine en diverse soorten van hoofdpijnklachten. De oogbewegingen geven een vroegtijdig signaal van aankomende hoofdpijn en dan kan je maatregelen nemen. Je kan gaan ontspannen door middel van relaxatie oefeningen om de aanval te couperen. Als dit niet werkt kan je medicatie op tijd innemen om de aanval te stoppen. Ga niet zelf experimenteren met medicatie. Het is beter om je goed te laten informeren door jouw huisarts of de hoofdpijnpoli over het gebruik van medicatie zodat je geen medicijnafhankelijke hoofdpijnklachten gaat ontwikkelen.

App

De uitvoering van de oogbewegingen zijn op een animatiefilmpje te zien, inclusief timer om je oogspieren te aan- en ontspannen, op de Android app: Eyeopener bij hoofdpijn. Ontspannen en met name van je hoofd is niet zo makkelijk als het klinkt. Vooral als je dit al een tijdje niet bewust hebt gevoeld of er gewoonweg geen tijd voor hebt genomen.

Ontspanning

Naar de film gaan is een verzetje voor je gedachten. Om echt je hoofd te ontspannen is het nodig dat je met je aandacht naar je hoofd (of hoofdpijn) toe gaat. Vaak is de eerste reactie dat je weg wil van de pijn maar bij deze methode ga je er juist naar toe.

Zelfregie

Je kijkt met gezonde nieuwsgierigheid naar je hoofdpijnklachten en gaat uitproberen of je er invloed op kan krijgen. Je krijgt hiervoor verschillende relaxatiemethodes aangereikt. De ontspanning kan onder begeleiding van een therapeut in het begin nodig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat dit vaak beter werkt. Zo leer je meer de regie te krijgen over je hoofdpijnklachten en uit de verschillende handvaten kies jezelf voor datgene wat best bij jou past.